AKTNR 437-749
Vinnarna på 2015-års STOCKmotion!
27+
Bästa film: Rinkebysvenska av Bahar Pars
Motivering: Med enkelhet, elegans och kraftfulla drag lyckas den här kortfilmen synliggöra ett aktuellt och rasistiskt förtryck som väger tungt på mångas axlar idag. En starkt skådespelar insats av både huvudkaraktären och antagonisterna med en regi som lyckas skapa subtila lager av djup.
Bästa ljud: Autonomus - Per Eriksson & Alexander Rynéus
Motivering: Att ljud verkligen har betydelse går inte att tvivla på i denna film. Här har ljudet lika stor plats som bilden och samverkan dem emellan skapar en futuristisk och starkt suggestiv film. Vi ser och hör framtiden.
Bästa musik: Moja Mamma/Min mamma - Katharina Nuttall
Motivering: Musiken tar oss nära huvudkaraktärens egna emotionella och fysiska resa. Den förmedlar glädje hopp och melankoli samtidigt som den låter oss lära känna människorna i filmen på ytterligare plan utanför dialogen och bilderna.
Bästa manus: Ellen Fiske, Ellinor Hallin, Feronia Wennborg för DET RÖDA
Motivering: Genom att utnyttja en begränsning i tid och rum fångar manuset på ett elegant sätt en ohållbar situation ställd på sin spets. I det återhållna berättandet får tittaren reda på precis så mycket som behövs för att ändå förstå allt. Utrymmet för tystnad och blickar skapar en fysisk känsla av den mardröm en tonårstid kan innebära.
Bästa klippning: Elisabeth Marjanovic Cronvall för Krisdokument
Motivering: I en egensinnig och essäistisk stil får tittaren följa med på en resa långt bortom traditionell nyhetsrapportering. Varje bild och skeende får ta sin tid, och genom genomtänkta montage skapas på ett känslomässigt plan en djupare, nödvändig förståelse för en av Europas ödesfrågor.
Bästa skådespelarinsats: David Nzinga för Jag har din rygg
Motivering: Med små gester och ett absolut gehör bjuds vi på lekfullhet, hjärtesorg, isande skräck och vild ilska. Det är ingen tvekan om att allt är sant och fullständigt trovärdigt.En ny stjärna på den svenska skådespelarhimlen har tänts.
Hedersomnämnande: Scener från ett personalrum - Lucia Pagano
Motivering: Så genialiskt och till synes enkelt har filmaren skapat en pärla. Att fånga de medverkande på detta rörande, nakna och självklart sätt för att jag ska få syn på mig själv – ja, det är galet bra!
Bästa foto: Ellinor Hallin “Det Röda”
Motivering: Genom fotografens empatiska blick skapas en stark närvaro i ett slutet rum. Fotot eftersträvar aldrig att imponera, men genom starka kompositioner och varsam hantering av skuggor och ljus formas ett såväl autentiskt som slående vackert uttryck. Allt i samma färgskala som gett filmen dess namn.
TUNGVIKT
Bästa film: ABEL av Yana Martsynkevych
Motivering: Med stor skicklighet lyckas regissören effektivt berätta en tydlig hjärtgripande historia där varje bildruta har betydelse. Denna minimalistiskt nästintill ordlösa film lyckas med fingertoppskänsla förmedla en fin och stark kemi mellan skådespelarna. Manus, regi, foto och ljud samspelar organiskt och lyckas skapa ett fint flöde genom hela filmen.
Bästa ljud: DOMNA - Emil Hemström
Motivering: Med sin genomtänkta ljudbild där man laborerat med atmosfärer, effekter och musik går denna film hela vägen in i hjärtat. Den berör djupt, trots att den är dialoglös. Ljudbilden känns genomarbetad, ömsom sparsmakad, ömsom vräkig, i en perfekt symbios. Vi imponeras av samspelet mellan bild och ljud, den förhöjning verket får när de båda sinnena stimuleras simultant med sådan klass, som i detta fall är fantastiskt. Överlag en mycket tekniskt väl genomförd film, juryn är imponerade över hantverket.
Bästa Musik: Microbis-Markus Bertilsson ”Almkvist”
Motivering: Passar bilderna fantastiskt bra. Musiken metallisk suggestiv elektroniskt ljud som pulserar metallmanet förhöjer bilder av största vikt för verket
Bästa klipp: Microbis - Lucas Carlsson
Motivering: Med ett tempo och rytm som lyfter filmen. Vi sugs in i verket och njuter. Interaktionen med musiken känns som ett flöde. Det är pulserande och vackert.
Bästa foto: DOMNA - Johnny Isaksson
Motivering: Ambitiöst och skickligt utförda bilder som lever, såväl ovan som under ytan.
Bästa manus: Beata Rappe för I MAMMAS FAMN
Motivering: Pris för bästa manus går till en film som under sina få minuter på ett skickligt och konsekvent sätt lyckas fånga en högst angelägen historia. De dramatiska vändningarna och den pricksäkra, om än knappa, dialogen lyfter filmen och skapar ett litet mästerverk som juryn häpnas över.
Bästa skådespelare: Leif André i UVÄRDERINGEN
Motivering: Pris för bästa skådespelare går till en person som lyckas porträttera några av de svåraste stunderna i en människas liv med en enorm värdighet och en exceptionell närvaro. I sin roll som en man på fall lyckas årets pristagare att få oss känna sympati med en person som är långt ifrån sympatisk. Priset går till Leif André för sin roll i
MELLANVIKT
Bästa film: OTIS -Yoshi Schalin
Motivering: Utifrån huvudrollen lyckas filmskaparen gestalta en inre värld full av kreativitet och berättarlust. Ett kärleksfullt porträtt av en konstnär.
Bästa ljud: THE GREAT HULLABALLOON - Hannes Hasselberg
Motivering: En film med en genomarbetad ljudbild och med tekniskt djup som visar på talang och förmåga att använda sig av mediets alla möjligheter.
Bästa originalmusik: THE GREAT HULLABALLOON - Adam Bejstam
Motivering: Med musikens hjälp så leker kompositören med genren och med våra fördomar.
Bästa manus: THE GREAT HULLABALLOON - Adam Bejstam
Motivering: En galen resa där vi inte vet vart vi hamnar härnäst. Ett manus fullt av överraskningar och dramatiska vändpunkter.
Bästa klipp: THE GREAT HULLABALLOON - Hannes Hasselberg
Motiverinng: Klippning som är effektiv, engagerande och skickligt pendlar mellan rörelse och vila. De parallella händelseförloppen fångas upp i en känsla för rytmik.
Bästa skådespelarinsats: THE GREAT HULLABALLOON - Ensemblen: Irma Nordblom-Gold, Lukas Torbjörn, Ludvig Enge, Marcus Lindberg, Joanné Nugas, Samuel Nilsson, Hjalmar Wilén, Izabella Tancredi, Svante Öberg, Gustav Wikström Seltman, Anders& Kicki Skog, Hugo kristiansson, Axel Berntzon, Axel Starhe, Roger Brett
Motivering: Till en ensemble som fångar regissörens vision till fullo och som använder stereotyper utan att låta sig hämmas.
Hedersomnämnade: Min vän ILIAD - Amir Hafad, Felipe Illezca, Zahra Abdullah, Sara el Kelany
Motivering: Min vän Illiad är en film med poetiskt bildberättande, ett starkt patos och en vilja att berätta en högst angelägen historia.
Bästa foto: OTIS foto- Yoshi Schalin
Motivering: Respektfullt, varmt och närgånget låter fotografen oss se världen genom huvudkaraktären.
DOKHOPP
Bästa film: LASSE OCH ULLA - Johanna Winblad
Motivering: ” Lasse och Ulla” är lika avskalad och rakt på sitt ämne som i sin fotografi, ljud och klipp. I all sin enkelhet rymmer den ett drama om människans existentiella villkor. Det handlar om djup kärlek och förlust, om varandets subtila brutalitet. Något vi alla kan relatera till.
Bästa ljud: UPP TILL DANS - Manne Kjellander
Motivering: den här filmen står det genomtänkta och kreativa ljudet i centrum. Samspelet mellan ljud, musik och klipp är närmast genialt. Tillsammans med de välbekanta torra ljuden från en institution och en släng humor är ljudbilden komplett och ger betraktaren en alltigenom härlig upplevelse.
Bästa originalmusik: ERINRA - Karl Dahlgren
Motivering: Till ett collage av bilder byggs denna film upp med musiken som tongivande stämningsbärare, likt en hybrid av dokumentär och musikvideo. Men lika snabbt som musiken drar med oss i denna känsla, lika abrupt får Stockholms tunnelbanejingel oss att vakna upp till verkligheten. Musiken och ljudbehandlingen samverkar och drar åskådaren in i ett flöde med utrymme för tankar.
Bästa manus: UPP TILL DANS – Sara Lindström
Motivering: En alltför detaljerad plan eller manus kan riskera förutsättningen för en dokumentär. Upp till dans utgör ett lysande undantag där det genomtänkta manuset är förutsättningen för gestaltningens mycket lyckade resultat.
Bästa klipp: UPP TILL DANS – Sara Lindström
Motivering: Med stark rytmkänsla, exakthet och djärvhet står klippningen av ”Upp till dans” i en klass för sig. Professionellt ut i fingerspetsarna.
Hedersomnämnande: UPP TILL DANS – Sara Lindström
Motivering: ”Upp till dans” är på många sätt en konstnärlig bedrift. Den förenar humor och ömsinthet med ett filmiskt uttryck av bästa klass och förtjänar i högsta grad ett hedersomnämnande. Detta hedersomnämnande är också ett erkännande av tävlandets begränsningar inom det konstnärliga området.
Bästa foto: UPP TILL DANS – Sara Lindström
Motivering: Via bilderna får vi en direktkontakt med filmkaraktärernas personlighet, med detaljer och vinklar som inte blir ett manér utan fördjupar innehållet. Ett exempel på när fotot blir till filmiskt berättande och leder oss djupare än orden förmår.
PUMA- priset går till: Bahar Pars för RINKEBYSVENSKA
Motivering: En film är ingenting i sig. Den är förlängningen av ett samtal, en berättelse eller ett avslöjande som når fler än endast de närmast sörjande. När vi ser Bahar Pars "Rinkebysvenska" sätta fingret på vardagsrasismen inom film-och mediabranschen -på ett enkelt, avskalat och träffsäkert vis- tänker vi "Yes! Här har vi hela paketet. Normkritik, aktivism och fingertoppskänsla för filmspråket." Vi hoppas att det PUMA-priset har att erbjuda ska fylla en del av de behov du har som nybliven filmskapare, Bahar. För branschen har ett skriande behov av dig och dina berättelser.
TO FUTURE WITH LOVE- priset går till
1:a pris: PLASTIC BOTTLE BILLS
Plastic Bottle Bills får pris för att det är en hoppfylld film om ett ämne som kan verka hopplöst. Utan att skönmåla problematiken lyckas filmskaparna ge en koncis och lättförstådd bild av avfallsfrågan och samtidigt fånga den livsglädje som fortfarande bubblar i denna utsatta del av världen.
2:a pris: JORDEN
En träffande spelfilm om en utomjordings reflektioner kring planeten Jorden och dess obegripligt självdestruktiva invånare. En smart och mycket välgjord liten film, som har ett vaggande lugn men ändå en välspänd nerv.
3:e pris: Pani: VATTEN
Med enkel men skrämmande tydlighet ger filmen Pani oss starka bilder av hur hela det en gång friska vattendeltat kring miljonstaden Mumbai blir otjänligt, och hur det påverkar människorna som lever där.
Det nyinstiftade stipendiet till Jon Fjeldstads minne gick till Ahmed Abdullahi.
FilmCentrums pris gick till Bahar Pars och RINKEBYSVENSKA.
Motivering: Genomtänkt, genomsmart, genomsnyggt och genomklaustrofobiskt. Ett situation som speglar ett samhälle som vi allt för väl känner igen. FilmCentrums distributionspris går till en viktig och obekväm film. En film om förväntningar och representation. En film om att få sin röst kvävd, regisserad och omformulerad. En fiktiv men högst verklig, välgjord och angelägen film om makt och stereotypskapande media.
PUBLIKENS PRIS gick till LASSE OCH ULLA
Bästa Motivering: Att på tretton minuter lyckas berätta en livshistoria är helt fantastisk . "Lasse o Ulla" skildrar en kärlek som aldrig faller i glömska. Minna Lundberg
LÄTTVIKT
Priserna i kategorierna Lättvikt delades ut under len egen ceremoni på lördagsförmiddagen
Lättvikt 1: Den korthåriga eleven av Klara Dahlgren, Melina Enger, Freja Hamiltion, Tilda Johansson, Robin Mc Kay, Hanna Micksäter, Saga Norrbrand, Alicia Rydman Sellén, Jin Zhao, Yu Zhao
Motivering: Genom ett filmiskt elegant bildberättande kastas vi in i ett realistiskt drama som berör viktiga sociala teman som; gruppdynamik, normkritik och civilkurage. Här har några av filmhantverkets ädlaste verktyg - bildspråket och ljudet - använts effektivt för att förstärka filmens tema; hierarkin i gruppen och utanförskapet. Vi ser fram emot att se fler alster från detta kreativa filmkollektiv.
Lättvikt 2: Jag vill inte leva någon annanstans av Anton Forsdik
Motivering: Den här filmen placerar oss omedelbart och med en lätthet i ett mörkt och tungt universum. Välspelat håller den fast oss i ett stadigt grepp till sista bildrutan. Berörda och omskakade lämnar vi den här filmen, men filmen lämnar inte oss.
Hederomnämnande: Nedslagen av Ivar Brandels och Morris Hirdman
Motivering: Ett exceptionellt starkt filmhantverk med hög nivå på foto och klippning. Dessutom med ett viktigt och tyvärr ständigt aktuellt tema.
Stort tack alla som kom och gjorde festivalen så fantastisk som den är.
Vi ses igen nästa år!